DIESEL

Only The Brave Wild

Interactive outdoor experience & viral video
Productie: experience 'box', outdoor uiting, online video
Rol: strategie, art direction, 3D mockups, design (samen met designteam), shootbegeleiding.
Award: nominatie Crossmedia Award

Centraal in de nieuwe Diesel herengeur campagne staat de stoere man die zijn eigen lot en omgeving bepaalt of dat nu in de avontuurlijke jungle is of in grote stad. Op Antwerpen Centraal ontwikkelde ik een 'urban jungle' experience waar je kon ervaren of jij ook stoer genoeg was. Deze experience was de aftrap van de crossmediale Benelux campagne.

DEZELFDE EXPERIENCE EN MEER
Ik wilde consumenten eenzelfde ervaring geven als in de TV commercial en ontwikkelde een concept waarbij men kon testen hoe stoer men was in een vergelijkbare 'reis'. Onder een impactvolle out-of-home over de volledige lengte van het station, werd een indrukwekkende tunnelconstructie geplaatst. Eén tunnel, drie kamers, één beleving: de overgang van de jungle naar de stad. Het evenwicht tussen nature en urban life.

Are you Brave enough?
In de eerste kamer de jungle room, zorgde een combinatie van digitale schermen en sound effects voor een erg realistische jungle ervaring. De consument doorkruiste als het ware een rivier midden in de jungle. Onverwachte surprise elementen maakten het extra spannend! In de tweede kamer de urban room, vertaalden we de overgang naar de stad. In een minimalistische betonnen omgeving werd met 3D-projecties de natuur onverwachts geherïntroduceerd. In de laatste kamer de reveal room, ontdekte de consument de geur van Only the Brave als ook de commercial. Sampling teams leidden de activatie in goede banen en activeerden een drive to store.

De reacties van de consument werden gefilmd en gedeeld op YouTube. Erg snel ging deze campagne viraal.

Genomineerd voor een Cross Media Award 2015

MAYBELLINE

Maybelline Lente Spel

Verslavende social game en contentstrategie
Productie: Facebook activatie, social content strategie
Rol: social strategie, art direction, copy, design (samen met designteam).

Het leukste feest in de lente is natuurlijk Pasen! Ter introductie van de nieuwe Maybelline Lentecollectie ontwikkelde ik een social gaming concept en social contentstrategie met een Paastintje. Verzamel alle Maybelline paaseitjes online en maak kans op een Paasmand met de Maybelline Lentecollectie. De activatie leidde tot 15.000 nieuwe, echt actieve fans voor de Maybelline Facebook community.

VERZAMEL ALLE EITJES EN DEEL ZE MET JE VRIENDINNEN!
Met een relatief beperkt mediabudget en ambitieuze doelstellingen heb ik een creatieve strategie ontwikkeld die Facebook gebruikt als vliegwiel om het effectieve bereik te vermenigvuldigen, gratis media te kunnen onderhandelen, èchte discussies tussen fans aan te wakkeren en fans te activeren om de producten uit de Lentecollectie te ontdekken. Digitale eitjes werden verspreid over het internet (en zelfs in digitale abri’s) en eenmaal gevonden werden alle eitjes verzameld in een persoonlijk overzicht in jouw Maybelline Lentespel.

Hints naar de locaties van de eitjes werden gegeven via de Maybelline Facebook wall en onderling werd actief tips uitgewisseld. Voor elk gevonden ei ontving je een digitale 'goodie'. Had je de collectie compleet? Dan maakte je kans op een paasmand met de Maybelline Lentecollectie.

BUITEN DE GEBAANDE PADEN
De game ging buiten de gebaande paden van een app door ook de wall van de Maybelline Facebook pagina, maar ook de ingezette betaalde en eigen media actief te betrekken in de activatie. Naast het delen van de actie met je vriendinnen, kon je elkaar ook helpen door specifieke missende eitjes naar elkaar toe te sturen wat het virale effect flink versterkte.

ZIGGO

Online jouw schoentje zetten

Een sympathieke en effectieve Facebook actie
Productie: Facebook activatie
Rol: strategie, art direction, copy, design (samen met designteam).

Als sympathieke actie voor alle Ziggo abonnees bedacht ik een Facebook campagne waarbij alle abonnees de dagen voor Sinterklaas online hun schoentje konden vormgeven en klaarzetten. Op 5 december ontvingen alle deelnemers een verrassing in hun brievenbus, wat een additionele positieve, sociale buzz creëerde.

ONTWERP JE EIGEN SCHOEN EN DEEL HEM
Middels de Facebook app kon je een specifieke schoen kiezen, bijvoorbeeld een klomp, sneaker of balletschoen. Vervolgens kon je deze jouw favoriete kleur geven. Wanneer je eenmaal je adresgegevens had ingevuld werd de schoen in de kamer geplaatst en kon je je schoentje delen met je vrienden middels een Facebook post op je wall. Hoe meer deelnemers, des te meer schoentjes verschenen her en der in de woonkamer.

THUMBS UP!
In twee weken tijd werden er 7000 schoentjes geplaatst en de actie leverde 4500 nieuwe fans op de Ziggo facebook pagina op. Belangrijk hierbij om op te merken is dat er geen verplichting was om te liken om mee te doen. Uiteindelijk ontvingen alle deelnemers op 5 december een leuk cadeautje in de brievenbus: een chocolade like-duim met een gedichtje van de Ziggo Sint.

RICOH

Ricoh Best Deals

Business to business sales generator
Productie: leadgeneratie website
Rol: strategie, art direction, ux design, design (samen met designteam), copy.

Ricoh levert printers en multifunctionals aan bedrijven, zowel met als zonder onderhoudscontract. Ricohbestdeals.nl is dé actiesite waarmee de online conversie wordt gerealiseerd.

Samenwerken met Marcel is altijd een pretje. Goed om te weten dat je blindelings op de andere kan vertrouwen, een open en fijn contact met elkaar hebt en gefocust bent om het project succesvol en boven verwachting op te leveren." - Andre Kuijpers, programma manager marketing Ricoh

TESTEN, ANALYSEREN & OPTIMALISEREN
De ogenschijnlijk simpele website heeft vele tests en optimalisaties ondergaan. En omdat de markt blijft veranderen, was het ook belangrijk dat de analyses continu (door mij) in de gaten werden gehouden. Een goed voorbeeld waaruit blijkt dat de website is gebouwd op conversie is het feit dat de afbeeldingen en teksten zich aanpassen op basis van de zoekwoorden die men heeft gebruikt in Google. Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar “A3 kleurenprinter“ krijgt een andere website en voorbeeldprinter te zien dan iemand die zoekt naar “multifunctional“.

Deze optimalisaties waren ook alleen mogelijk door mijn nauwe samenwerking met de performance marketeers die verantwoordelijk waren voor de toestroom van online traffic.

STOKKE

Creëer een sterke connectie

Communicatie- en contentstrategie
Productie: TV items i.s.m. Koffietijd, photoshoots, webvertorials, Facebook en mobile activatie
Rol: strategie, art direction, design (samen met designteam), copy, scripts, location scout, shootbegeleiding.

Bekijk hierboven een van de items.

Stokke® is een wereldwijde speler die bekend staat om de unieke, functionele, duurzame producten voor kinderen. De houten Tripp Trapp® stoel en de Xplory® kinderwagen zijn in Nederland de bekendste producten. Om de belangrijkste producten uit de hele Stokke® range bovenin in de mindset van de doelgroep te krijgen ontwikkelde ik een communicatiestrategie en contentplan en gingen we de samenwerking aan met TV programma Koffietijd.

"HET BELANG VAN EEN STERKE CONNECTIE"
Primaire boodschap is dat de producten van Stokke® als geen ander zorgen voor een sterke connectie met je kindje (en het belang van die sterke connectie). Secundair richtten we ons op de breedte van het assortiment. Stokke® biedt werkelijk alles voor je kindje in alle leeftijden.

SAMENWERKING MET TALPA EN KOFFIETIJD
De Zwangerschapsweek van het dagelijkse ochtendprogramma Koffietijd bood een uitgelezen kans om middels een Facebook activatie, vijf branded tv items, vijf break bumpers, meerdere redactionele web artikelen, branding op de website en een aantal additionele uitingen het assortiment van Stokke® onder de aandacht te brengen. Tevens konden we middels storytelling de boodschap van ‘connectie’ sterk overbrengen.

Ik ontwikkelde een uitgebreid item voor elke werkdag in Koffietijd gebaseerd op mijn voorgestelde boodschappen. Via een (mobiel geoptimaliseerde) Facebook app riepen we jonge ouders op om hun authentieke verhaal over de connectie met hun kindje in te sturen. We volgden vervolgens twee gezinnen op locatie in de Efteling en Dierenpark Amersfoort, waarbij de producten van Stokke en het verhaal van connectie perfect tot hun recht kwamen.

De overige drie items werden live in de Koffietijd villa opgenomen en omvatte de laatste babymeubel trends in een volledig ingerichte babykamer, een primeur over de lancering van de Stokke® Steps™ en een moeder en kind fashion show.

Naast de ontwikkeling van de strategie was ik ook verantwoordelijk voor de scripts, shootbegeleiding, location scouting, de onderhandeling met de locaties, redigeren van de web items, ontwerp van de Facebook app en breakbumpers en algehele art direction.

L’ORÉAL

Online Marketing

Websites, banners, e-mailings & social media
Productie: actiesites, banners, newsletters, website onderhoud, Facebook, Youtube channels
Rol: social strategy, art direction, design, animatie (banners), webredactie

Vanaf het eerste moment dat L’Oréal Nederland stappen zette op het gebied van online marketing ben ik verantwoordelijk geweest voor vrijwel alle online communicatie voor de merken L’Oréal Paris, Maybelline New York en Garnier. Daarnaast was ik regelmatig in de lead voor de Nederlandse digitale campagnes van L’Oréal's luxe divisie waaronder Vichy, Biotherm, Lancôme en YvesSaintLaurent.

SOCIAAL SUCCES
Binnen reclamebureau Moxie heb ik de social media afdeling opgezet en een compleet traject ontwikkeld waarmee we voor lange termijn een social strategy en productie-proces konden opzetten voor onze klanten. Zo ook voor de merken L’Oréal Paris (20.000 NL Facebook fans), Maybelline New York (69.000 NL Facebook fans) en Garnier (44.000 NL Facebook fans). Ook ontwikkelden we voor ieder merk een succesvol Nederlands YouTube kanaal waardoor social een onmisbaar onderdeel werd van de marketingmix.

Maybelline was het nummer 1 YouTube kanaal in Nederland in het Social Media Monitor onderzoek #4.

COMPLETE ONLINE B2C COMMUNICATIE
Behalve de social media platformen was ik samen met mijn team ook verantwoordelijk voor het onderhouden van de brand websites, de grote hoeveelheid banners (in Flash en Edge) variërend van een Google Display pakket tot complete take-overs van bijvoorbeeld ELLE.nl en de mobile-responsive newsletters. Naast art-direction, account- en projectmanagement sprong ik ook regelmatig bij met hands-on productietaken.



© Marcel Hellemons. All rights reserved. Stuur me een e-mail.